Oferta studiów podyplomowych EWSPA adresowana jest do wszystkich absolwentów wyższych uczelni z dyplomem magistra lub licencjata, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje lub uzupełnić zdobyte wcześniej wykształcenie. Pierwsze lata pracy i własne doświadczenia w określonym otoczeniu zawodowym są znakomitą podstawą do podejmowania decyzji o dalszym kształceniu, otwierającym nowe perspektywy.
Pracodawcy wysoko cenią osoby otwarte na rozwój i podnoszenie swoich kwalifikacji. Na każdym stanowisku pracy wiedza zdobyta na studiach wymaga poszerzania i aktualizacji. Proponowane przez nas programy studiów podyplomowych adresowane są do osób, które świadome swoich potrzeb zawodowych i zainteresowań poprzez wiedzę i umiejętności chcą kształtować swoją karierę.
Zajęcia dydaktyczne w ramach poszczególnych kierunków studiów podyplomowych realizowane są, w zależności od potrzeb słuchaczy w formule tradycyjnej (wykłady, zajęcia praktyczne) w siedzibie uczelni lub Wydziale podczas dziesięciu sobotnio-niedzielnych zjazdów, lub zajęcia przeprowadzane są za pośrednictwem platformy e-learningowej EWSPA w formie webinariów i wykładów audiowizualnych. Program studiów przewiduje łącznie 180 godzin zajęć w ramach dwóch semestrów. Podstawą ukończenia studiów jest obrona pracy dyplomowej w siedzibie uczelni
Absolwenci otrzymają, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych EWSPA. Świadectwo jest tożsame dla słuchaczy studiów uczestniczących w zajęciach w formie stacjonarnej jak i przez internet.
Język podstawowy: polski
CZAS TRWANIA: 2 semestry (10 miesięcy)
TRYB STUDIÓW: niestacjonarne w siedzibie Wydziału
MODUŁ I
PSYCHOLOGIA SĄDOWA
Wykład ma za zadanie zapoznania słuchaczy z podstawowymi obszarami działań psychologa sądowego oraz przepisami prawnymi odnoszącymi się do wykorzystania wiedzy psychologicznej dla potrzeb wymiaru sprawiedliwości. W trakcie zajęć omawiane będą kolejno następujące zagadnienia: Przedmiot badań, działy i kierunki rozwoju psychologii sądowej, kontekst historyczny, biegli psychologowie-ich powoływanie, prawa i obowiązki. Rola psychologa w procesie karnym – opiniowanie w sprawach dorosłych sprawców przestępstw, czynniki motywacyjne i typologia sprawców zabójstw. Psychopata – jak funkcjonuje. Znaczenie cech osobowości i jej zaburzeń w przestępczości, problem poczytalności i silnego wzburzenia emocjonalnego. Przestępczość seksualna – zgwałcenie, kazirodztwo, pedofilia. Aspekt prawny i psychologiczny. Przestępczość nieletnich i młodocianych – podstawy prawne opracowania opinii, przyczyny przestępczości – zaburzenie procesu socjalizacji, główne teorie przestępczości ( biologiczne, społeczne, psychologiczne). Ofiary mobbingu i stalkingu. Psychologia śledcza – podstawy psychologicznego typowania nieznanych sprawców. Problematyka resocjalizacji, teorie kary, podkultura więzienna i jej znaczenie w resocjalizacji.
MODUŁ II
PSYCHOLOGIA W POSTĘPOWANIU CYWILNYM PRAZ POSTĘPOWANIU RODZINNYM I OPIEKUŃCZYM.
Opiniowanie w sprawach cywilnych i zasady opracowywania opinii. Zasady opracowania opinii psychologicznych w sprawach rozwodowych – psychologiczne skutki rozwodu rodziców, dobro małoletniego dziecka jako przesłanka odmowy udzielenia rozwodu. Zasady opracowania opinii w sprawach opiekuńczych – formy ingerencji sądu we władzę rodzicielską, kompetencje opiekunów oraz związek emocjonalny dziecka z nimi. Rysunek jako metoda poznawania dziecka i jego relacji z członkami rodziny. Diagnoza postaw rodzicielskich, zalety i wady kwestionariuszowego pomiaru. Wywiad i obserwacja w określeniu relacji rodzinnych. Psychologiczna problematyka przysposobienia dziecka – ocena motywacji i oczekiwań rodziców adopcyjnych, przygotowanie do adopcji. Rola psychologa w orzekaniu o zdolności do zawarcia małżeństwa, niezdolność psychiczna do zawarcia małżeństwa, unieważnienie małżeństwa. Regulacje kościelne. Krzywdzenie dzieci – podstawowe problemy psychologicznego badania dzieci wykorzystywanych. Ocena funkcjonowania dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym
MODUŁ III
PSYCHOLOGIA W POSTĘPOWANIU KARNYM
Metody przesłuchań podejrzanego/oskarżonego. Psychologiczna ocena wyjaśnień oskarżonego. Motywacja do składania wyjaśnień. Fałszywe przyznanie się do winy. Ekspertyza psychologiczna sprawcy czynu zabronionego. Kwalifikowane i uprzywilejowane typy zabójstw. Diagnoza procesów motywacyjnych. Wyłączenie odpowiedzialności karnej. Poczytalność, niepoczytalność, poczytalność ograniczona. Kryteria niepoczytalności w Polsce i na świecie. Stan silnego wzburzenia – z perspektywy prawa i psychologii. Przekroczenie obrony koniecznej pod wpływem strachu.
MODUŁ IV
PSYCHOLOGIA ZEZNAŃ I WYJAŚNIEŃ ŚWIADKÓW (osoby dorosłe, dzieci)
Osoby dorosłe
Powstawanie spostrzeżeń i wrażeń – prawidłowości dotyczące funkcjonowania zmysłów. Błędy w spostrzeżeniach i wrażeniach. Uwarunkowania trafnych spostrzeżeń i wrażeń. Zmienna podmiotowe: wiek, płeć, osobowość, inteligencja. Elementy modulujące – wpływ emocji i motywacji. Pamięć świadków – odtwarzanie wydarzeń. Procesy uwagi i pamięci. Pamięć autobiograficzna. Wspomnienia fleszowe. Niezwykłe zjawiska pamięciowe. Efekt dezinformacji w kontekście zeznań świadka naocznego. Sugestia. Podatność na sugestię. Przesłuchanie z punktu widzenia prawa, kryminalistyki i psychologii. Przesłuchanie poznawcze. Motywacje świadków do zeznawania. Rozpoznanie. Okazanie. Tworzenie portretów pamięciowych. (aspekty prawne, kryminalistyczne i psychologiczne.) Zeznania nieszczere. Zachowania niewerbalne a kłamstwo i oszukiwanie. Komunikacja niewerbalna na sali sądowej Psychologiczna wiarygodność zeznań. Kryteria i modele teoretyczne. Niekonwencjonalne sposoby badania wiarygodności. Badania poligraficzne. Hipnoza. Ocena psychologiczna zeznań osób w podeszłym wieku lub niepełnosprawnych umysłowo.
Psychologia zeznań świadków – zeznania dziecięce
Rozwój dziecka – zmiany rozwojowe w zakresie funkcjonowania zmysłów, pamięci, uwagi i komunikacji z perspektywy przesłuchania. Pamięć dzieci. Fałszywe wspomnienia. Wspomnienia „wdrukowane”. Mechanizmy wyparcia. Przesłuchanie dziecka: zasady, warunki, sposób przeprowadzenia. Rola psychologa i rola organów procesowych. .Fantazjowanie dziecięce a kłamstwo dzieci. Przeprowadzanie wywiadu z dzieckiem molestowanym seksualnie – film. Psychologiczna ocena zeznań. Trudności w psychologicznej ocenie zeznań dzieci.
OPŁATY- studia w formie tradycyjnej
WPISOWE : 200 zł
CZESNE:
– płatne jednorazowo 5800 zł lub
– dwu ratach po 2950 zł lub
– w dziesięciu ratach po 600 zł.
Studenci EWSPA (z wykształceniem wyższym), absolwenci EWSPA – rabat 20 % oraz zwolnienie z opłaty wpisowej
Konto dla wpłat:
Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji
ul. Grodzieńska 21/29, 03-750 Warszawa
34 1950 0001 2006 0065 4192 0002
IDEA BANK
SWIFT: IEEAPLPA